Sok hagyományos kocsmai játéktól eltérően a darts elég népszerűvé vált ahhoz, hogy nagy szervezetek versenyeket rendezzenek belőle. A játék Angliából származik, így nem meglepő, hogy a legrangosabb közülük a British Darts Organisation, így a BDO darts szabályok az irányadóak.
Különféle darts szabályok
A manapság a darts tábla messze leggyakrabban használt kialakítása az óra vagy a magas darts tábla. A jó deszkát növényi rostból kell készíteni, és sörtetáblának nevezik. A táblán a mintát drót és színárnyalat határolja. Egy 20 szegmensből álló körből áll, amelyek 1-től 20-ig vannak számozva, látszólag véletlenszerűen. Középen egy kis fekete kör, az úgynevezett „bullseye”, és körülötte egy vékony piros gyűrű, a 25-ös gyűrű. A szegmenseket ebből a gyűrűből csak a „tripla” gyűrű törte meg, körülbelül félúton a széléig, és a „dupla” gyűrű, amely a kör peremét jelöli. Például, ha egy dart a 14-gyel jelölt szegmensben landol, és a magas gyűrűn belül van, akkor egy „tripla 14”
Minden játékosnak három darts nyila van, amelyek elöl súlyozottak, és néhány cm hosszú éles heggyel rendelkeznek.
A táblát úgy kell elhelyezni, hogy a telitalálat közepe 1,73 méterrel legyen a talaj felett. A játékosoknak egy megemelt vízszintes blokk mögé kell állniuk, amely 38 mm magas és oche-nak neveznek, bár a földön lévő jelek megfelelnek az alkalmi játéknak. Az oche elejének 2,37 méterre kell lennie a darts tábla elejétől.
501 és 301
A legtöbb profi meccs „501 up”. Ez a legegyszerűbb játék. Minden játékos 501 ponttal kezd, és felváltva dob három darts nyilat. Az egyes körök pontszámát kiszámítják és levonják a játékosok összértékéből. Bullseye pontszáma 50, a külső gyűrű 25, és a dupla vagy tripla gyűrűben lévő dart a szegmens pontszámának dupláját vagy tripláját számítja. A cél az, hogy az első játékos legyen, aki pontosan nullára csökkenti a pontszámot, az egyetlen figyelmeztetés az, hogy az utolsó dobott nyílnak duplán vagy telitalálatban kell landolnia.
Ha egy játékos 1-re csökkenti a pontszámot, vagy nulla alá csökken, az utolsó körben elért eredmény nem számít és a pontszám visszaáll az adott kör kezdetén volt értékre. Például ha egy játékosnak 32-t kell dobnia, hogy kimenjen, és az első nyíl 16-os, a második 15-ös, akkor a játékos kiesik, és a pontszám visszaáll 32-re. Tehát az utolsó körben nem szükséges mind a 3 nyilat eldobni.
Mivel az a játékos, aki elvéti a célzott duplát, valószínűleg az adott szegmens egyetlen pontját szerzi meg. A jó játékosok megpróbálják megismételhetően kettéosztható számmal hagyni magukat az utolsó körre, például 24-el vagy legideálisabb esetben 32-vel. Így ha egy játékosnak dupla 16 találatra van szüksége, és eltalál egy sima 16-ot, dupla 8-a marad, és ha ezután 8-ast üt, akkor dupla 4 és így tovább. Ez azért előnyös, mert nem kell extra dartsot dobni ahhoz, hogy páros számra csökkenjen az eredmény.
A 301-es darts szabályok pontosan ugyanolyanok, mint az előbb ismertetett szabályok, de a játékosok 301-gyel kezdik a játékot. Egyes játékoknál duplára van szükség a pontozás megkezdéséhez és a játék befejezéséhez.
Amikor az eredmény 171 alá csökken, a profi játékosok ismerik a számokat, amelyeket meg kell célozniuk, hogy egyetlen körben 3 dobással kimenjenek. Minden 146-nál alacsonyabb számhoz legalább három féle kijelentkezési kombináció létezik.
Around the Clock
A darts szabályok közül az „Around the Clock” egy igen népszerű változat, amelyet nem versenyen, hanem szórakozásból játszanak. Ebben minden játékos felváltva dob 3 darts nyilat, és minden szegmensbe dobnia kell egy nyílvesszőt, 1-től 20-ig, majd a 25-össel és a telitalálattal kell befejeznie. A játékosoknak 1-gyel kell kezdeniük, és nem léphetnek tovább a következő számra, amíg egy dartot sikeresen el nem dobtak az aktuális célszegmensre. A duplákat és a triplákat figyelmen kívül hagyja ez a játék. Az első játékos nyer, aki eltalálja az összes célpontot, majd befejezi a telitalálattal.
Killer darts szabályok
Ez a legnépszerűbb játék nagy csoportok számára. Vannak változatok, de ez az alapjáték. Kezdésként a játék sorrendje dől el, és minden játékos dob egy „rosszkezes” nyílvesszőt (a balkezes játékosok jobbkézzel és fordítva) a táblára, hogy eldöntsék a számukat. Nyilvánvaló, hogy ha egy darts nyíl eltéveszt vagy eltalál egy már kiosztott számot, a játékos újra próbálkozik. Minden játékosnak meghatározott számú életet osztanak ki (általában 5), és egy kis tétet kell tennie. Jó taktika elkerülni, hogy valaki más számával szomszédos legyen.
A játékosok úgy kezdik, hogy felváltva megcélozzák a nekik kiosztott számot, és életet kapnak minden eltalált nyílért. 2 életet a dupláért és 3 életet a tripláért. Ha egy játékos 5 életet szerzett, az a játékos „gyilkos”, amíg valaki más le nem von egy vagy több életet a pontszámából. Azonban egy játékosnak pontosan 5 életet kell szereznie ahhoz, hogy gyilkossá váljon. Amennyiben túllő, akkor pontszáma levonásra kerül a túllépésből. Például, ha egy játékosnak 4 élete van, és eltalálja a számának tripláját, a 3 szerzett élet közül az első 5-re viszi a játékost, de a maradék 2 életet levonják – így a végeredmény három élet.
Ha egy játékos gyilkos, a másik játékos bármelyik számát megcélozhatja. Minden alkalommal, amikor megteszik, a megfelelő számú életet levonják az áldozattá vált játékos pontszámából. Ha egy játékos 0 alá csökken, az a játékos kiesik a játékból. Például, ha valakinek 1 élete van, és egy gyilkos eltalálja annak a játékosnak a dupláját, akkor a játékos pontszáma -1-re csökken, és kiesik a játékból.